Co robić, by poprawić kondycję stawów?

Ból stawów to jedna z najczęstszych przyczyn ograniczenia aktywności osób w podeszłym, a coraz częściej już w średnim wieku. Niestety o własnych stawach najczęściej przypominamy sobie w dopiero wtedy, gdy zaczyna nas coś boleć. Tymczasem odpowiednio wczesna profilaktyka związana z trzymaniem właściwie zbilansowanej diety i stałą aktywnością fizyczną to najlepszy sposób, by uniknąć problemów ze stawami na starość. Jeśli pojawiają się pierwsze objawy bólowe, warto również sięgnąć po preparaty zawierające większą dawkę kolagenu, czyli substancji, która jest podstawowym budulcem chrząstki stawowej. Takie preparaty jak 4Felx mogą stanowić dobre uzupełnienie codziennej diety i to nie tylko osób starszych, ale także młodych osób po kontuzjach, urazach stawów czy złamaniach.

W profilaktyce ochrony stawów najważniejsza jest właściwa dieta, czyli taka, która nie powoduje wzrostu naszej wagi. Największym wrogiem stawów są dodatkowe kilogramy i jeśli tylko uda nam się zrzucić zbędny balast, nasze stawy z pewnością bardzo wyraźnie to odczują. Istniejące objawy bólowe wyraźnie się zmniejszą lub nawet zupełnie ustąpią – oczywiście, jeśli zmiany w stawach nie są zbyt zaawansowane. Dla prawidłowego działania stawów szczególnie ważne są takie substancje jak witamina C i D, a także różne rodzaje białka, które odpowiada za budowę naszych mięśni, a po części także stawów. Jeśli tego typu składników zabraknie w codziennej diecie, wcześniej czy później możemy spodziewać się dolegliwości bólowych ze strony wszystkich stawów – najpierw tych największych, a z czasem także tych mniejszych. Po kontuzjach warto wspomóc swój organizm także dodatkową dawką kolagenu, na przykład w postaci wspomnianego już wcześniej suplementu diety 4Flex. To jeden z preparatów często stosowanych przez sportowców, w skuteczny sposób wspomagających odbudowę uszkodzonej chrząstki stawowej.

Obok właściwej diety, ewentualnie uzupełnionej takimi suplementami jak 4Flex, dla prawidłowego działania naszych stawów potrzeby jest także ruch. Aktywność fizyczna w każdym wieku pomaga w utrzymaniu maksymalnej ruchomości stawów, zapewniając im prawidłowe ukrwienie i smarowanie. Bez minimalnej dawki ćwiczeń fizycznych, najlepiej tych realizowanych na świeżym powietrzu, nasze stawy szybko zaczną odmawiać posłuszeństwa. Poza tym ruch wzmacnia mięśnie, a te stanowią podstawową osłonę naszych stawów. Bez właściwie rozbudowanych struktur mięśniowych, stawy narażone są na większą ilość urazów i szybciej ulegają uszkodzeniu. Mięśnie chronią także nasze kości i ogólnie w pozytywny sposób oddziaływają na cały układ kostno-stawowy człowieka.